Friday 29 July 2011

Beberapa perkara yang perlu AKU laksanakan b4 bergelar isteri..

Assalammualaikum...

     Tetiba bila duk lepak-lepak kat umah ni mula lah nak berangan untuk masa depan...hehe..(padahal slaloo sangat berangan yang macam dalam novel 2...huhu)....Ntah la, aku pun x tau yang aku ni sempat or tak untuk kahwin and ada anak-anak....yelah, mane tau nyawa aku pendek...*ajal, maut, and jodoh semuanya ketentuan ALLAH...kita sebagai manusia hanya mampu merancang...(semua orang mesti dh tau kan statement ni...he2)..Aku adalah buat senarai yang benda-benda ni InsyaALLAH aku kene laksanakan before aku jadi bini orang...Lets check it out...
                   
    First of all mesti la dalam bank simpanan aku paling kurang pun mesti ada 5 ANGKA...(rase nye still lagi  guna Bank Islam kot..setia pada yang satu la katakan...hehe) ...tapi kalau bleh minimum 10K laaa..(hmm bleh ke???)..agak-agak kalau aku keje accountant or tax agent bape tahun aku keje aku leh dapat ek???(thinking2 sampai terlelap kejap...he2)...


                               always "SMART"...

    Second, of course la nak beli kete....paling semput pun aku nak beli toyota rush...hehe..ntah la aku minat gler r kete yang macam ala-ala SUV gitu...hehe...tapi before nak dapat kete ni kene la korban skit masa start2 keje kene pi keje naek skuter la dulu...bak kata orang dolu2 tu...bermiskin-miskin dulu bekaya-kaya kemudian...hehe...(fail btol la bm aku ni...:p)...sekurang-kurang nyer nanti lepas kahwin x yah la beli kete baru ...mane tau anak aku ramai plak..hehe..gatal ek ko aidah...Bukan gatal or miang or ape cume x nak menyusahkan my future husband...hehe..*jangan risau ye abang, saya x kan membebankan abang...hehe...x de la nanti abang cepat botak coz terpaksa pening nak cari duit lebih nak beli kete besar...hahaha...



                         tunggu I kat showroom ye...hehe..
                                          *ihsan uncle google  
 


        Third, aku berharap sangat aku leh bawak my mom n abah pegi umrah..bukan ape aku teringin sangat nak pegi melawat masjidil haram dengan my parents n adik bradik yang laen....

my parents: angah, nak bawa mama n abah gi umrah je ke...?
Me:       a'aah...before angah kahwin kiter g umrah je tp bile angah dah kahwin nnt, insyaALLAH kiter gi wat haji sama-sama dgn menantu kesayangan mama skali ye...hehe...
*pssttt..to my future husband:abang prepare ape yang patut ek...saya yakin abang mesti x de hal bab-bab agama ni...hehe


                          InsyaALLAH, jika ada rezeki...
     


              Fourth, aku nak beli seketul rumah....hehe..nak bawak my parents duduk skali....x de la nnt aku sunyi je bile balik dari keje...huhu..sekurang-kurangnya ada gak orang teman...yes,rumah mmg penting...kalau berdasarkan apa yang aku blaja mase course economy dulu ianya tergolong dalam salah satu keperluan(needs) selain dari pakaian..hehe...x dapat aku membayangkan jika pakaian x termasuk dalam keperluan....hoho..tamau bayangkan...:o


transparent habis...hehe...nmpak gayanya kene slaloo pakai tudung la dlm rumah...hehe
                                                                                                                         *ihsan uncle google


           Fifth, nak luangkan sikit masa or maybe banyak kat rumah anak-anak yatim....yeah, aku teringin sangat nak berbakti kat rumah anak-anak yatim...mana tau leh jadi cikgu volunteer ajar maths n kafa...maybe x dapat jadi cikgu bebetol, leh jadi cikgu "tipu2" kat sana..hehe..sekurang-kurangnya leh sampaikan apa yang patut kt depa sume.....tapi aku rase aku leh ajar budak umur 9-12 tahun je la...kalau kecik sangat aku takut x leh nak handle....hehe..*cikgu,saya nak pegi tandas...,cikgu, fathin amik saya punyer pembaris....,cikgu...,cikgu....!..haaaa...takot hilang kawalan n terbabas...hehe..macam drive kete je gayanya...


             oh no...!!ok take 5...(means 5 minutes break..)..


          Sixth, nak berbakti kepada kedua ibu bapa aku...aku x kisah lah kalau kakak aku nak kahwin awal ke...or both adik laki aku nak kahwin dulu ke...lantak pi la diorang...aku x kisah pun diorang langkah aku punyer bendul rumah...haha...(tapi kat umah aku x de bendul la...)...asalkan aku dapat balas jasa n penat lelah my mom n abah yang telah banyak menanggung aku blaja degree ni...huhu...kadang-kadang aku rasa segan and macam menyusahkan diorang bila nak mintak duit belanja...(ni sume gara-gara lambat apply ptptn la...aku skarg sem 5 n lagi 3 sem baru nak habiskan degree ni....and sem ni gak la baru nak apply ptptn....(hopefully dapat la ptptn...huaaa)...kasihani la aku...



                               Ma n Abah tersayang...



            Seventh, yeah ni paling penting...of course la before jadi bini orang aku kene prepare apa yang patut...nak kene prepare dari segi mental,physical n rohani...aku kene pastikan yang aku ni kene banyak membaca buku-buku yang berkaitan...sekarang ni belum start baca lagi...huhu..aku x nak main terjah je....x pasal-pasal kene culture shock pulak nanti...yelah aku kene la tau "tanggung" n "jawab" selepas bergelar isteri...


Hopefully insyaALLAH apa yang aku rancang semuanya akan dapat dilaksanakan....


Aku teringat firman Allah dalam surah Al-Baqarah 216....yang bermaksud...." boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu,ALLAH mengetahui sedang kamu tidak mengetahui...


Ya mungkin ada hikmah disebalik apa yang terjadi...




Aku menulis berdasarkan apa yang aku fikirkan...
Assalammualaikum...

No comments:

Post a Comment